Matkapäiväkirja

KENIAN MATKA 2004

maanantai 19.7.2004

Koneemme lähti kohti Lontoota klo 7.30. Lentoyhtiönä oli British Airways. Nousu ja lasku jännitti hieman, mutta onnellisesti pääsimme Lontoon Heathrow:n lentokentän terminaalille nro 1 ja sieltä Flight Connections –kylttejä seuraten turvatarkastuksen läpi bussiin joka vei meidät terminaaliin nro 4, josta lähti jatkolento kohti Nairobia noin tunnin kuluttua.

Saimme koneesta hyvät paikat vaikkakin koneen siipi oli vähän näköesteenä. Näin suuressa koneessa emme olleet koskaan ennen olleet, konetyyppi oli Boeing 747. Klo 15.05 matkaa oli jäljellä 5.115 km, tuuli puhalsi 37 km/h, lensimme Sisilian yläpuolella 10.668 m:n korkeudessa, nopeutemme oli 976 km/h ja ulkopuolellamme oli 46 astetta pakkasta! Saavuimme Nairobiin n. klo 20.45 ja viisumijonossa sekä matkalaukkujen noudossa meni aikaa vähän yli tunti. Nairobissa oli aivan pimeää ja ajelimme aika kauan ennen kuin saavuimme meitä vastassa olleiden ystävien kotiin.

tiistai 20.7.2004

Herättyämme söimme aamupalan jonka jälkeen lähdimme ensimmäistä kertaa valoisana aikana Nairobin keskustaan. Ihmeteltävää riitti ja kaikki näytti niin erilaiselta ja ihmeelliseltä. Hoidimme joitakin käytännön asioita ja loppupäivän vietimme hieman rennommin, matkan rasituksista toipuen.

keskiviikko 21.7.2004

Aamulla pakkasimme tavaramme ja tarkoituksemme oli lähteä kohti Embua, jossa asuvat ystäväperheemme rouvan vanhemmat. Olimme tilanneet auton ja kuljettajan reissullemme, mutta yllättäen selvisikin että olimme saaneet väärän auton ja kuljettajan. Parin tunnin odottelun jälkeen oikea yhdistelmä saapui viimein paikalle ja pääsimme lähtemään.

Nairobin kaupunkialue muuttui pikkuhiljaa maaseuduksi, tien vierellä kasvoi maissia, banaania, mangoa, ananasta, papaijaa ja riisiä. Ohitimme pieniä kyliä ja lopulta saavuimme Embuun. Embussa me majoituimme suomalaisen lähetyssaarnaajaperheen kotiin. He olivat itse lomailemassa Suomessa, joten saimme koko talon käyttöömme. Saunoimme suomalaisessa puusaunassa jonka jälkeen lähdimme ystävämme vanhempien luo. Siellä saimme nauttia perinteisen kenialaisen päivällisen: ugalia, papuja, lihaa, chapataa yms.

torstai 22.7.2004

Lähdimme heti aamusta maasturilla kohti Kenia-vuoren rinteellä sijaitsevaa Castle Lodgea, jonka lähellä oli pienen matkan päässä hieno vesiputous. Maisema muuttui vähän ennen Castle Lodgea sademetsämaiseksi ja sellaista oli myös putouksen lähellä. Ihailtuamme maisemia ja syötyämme Castle Lodgessa palasimme majapaikkaamme. Ilta vierähti pingistä pelaten ja saunoen.

perjantai 23.7.2004

Herättyämme menimme ystävämme vanhempien luo aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen lähdimme Embusta kohti Nairobia. Nairobissa pysähdyimme Village Marketissa, jossa söimme ja teimme vähän ostoksia Masai Marketissa, paikallisella ”kirpputorilla”. Päivät ovat olleet vähän pilvisiä, mutta tänään on jo aurinkoisempaa ja lämpötilakin kipuaa varjossa +22°C -lukemiin. Lähdimme käymään läheisessä kaupassa ja pääsimme kokeilemaan myös autolla ajoa Kenian vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Reissu sujui hyvin vaikka auton hallintalaitteet, vaihdekeppi, vilkku ja pyyhkijänvipu olivatkin väärällä puolella.

lauantai 24.7.2004

Aamupalan jälkeen lähdimme koko porukan kanssa tutustumaan Karen Blixenin taloon. Sinne mentäessä pysähdyimme Nairobin National Parkin sisäänkäynnillä ja kävimme ostamassa pääsylippuja Tsavo Westin kansallispuistoon, jossa käymme Mombasan matkalla. Tutustuimme Karen Blixenin taloon oppaan johdolla, kiertelimme puutarhassa ja otimme valokuvia. Osa kalusteista oli alkuperäisiä ja osa oli elokuvan kuvaamisesta tulleita. Elokuva Out Of Africa on kuvattu ulkokohtausten osalta tässä paikassa, sisäkohtaukset on kuvattu Studiossa. Kokonainen kaupunginosa Nairobissa on saanut nimensä Karen Blixenin mukaan. Sieltä ajoimme YaYa-nimiseen kauppakeskukseen ja kävimme lähistöllä syömässä. Ostimme Chandarana-nimisestä ruokakaupasta eväitä Masai Maran matkaa varten. Illalla satoi ensimmäisen kerran meidän matkan aikana. Sadekuuroa kesti kokonaiset 15 minuuttia.

sunnuntai 25.7.2004

Aamulla lähdimme jumalanpalvelukseen Nairobi Chapel –nimiseen kirkkoon. Kirkko oli aivan täynnä ja jumalanpalveluksia järjestetäänkin joka sunnuntai neljä kappaletta, koska kaikki ihmiset eivät mahtuisi kirkkoon samaan aikaan. Teimme vielä ostoksia Masai Maran reissua varten ja kävimme eräässä kuppilassa katsomassa miten Kimi pärjää sen sunnuntain F1-kisassa. Heikostihan siinä kävi. Illalla pakkailimme vielä tavaroita ja testasimme kännyköinen toimivuutta Nairobissa. Monen yrityksen jälkeen sain onnistuneen yhteyden Suomeen. Tekstiviestit toimivat onneksi paremmin.

maanantai 26.7.2004

Kello soi aamulla jo viideltä, söimme pikaisen aamupalan ja pakkauduimme autoon. Suuntanamme oli Masai Mara -luonnonpuisto joka jatkuu Serengetinä Tansanian puolella. Ajoimme autolla kuutisen tuntia, välillä erittäin huonossa kunnossa olevia teitä. Asvaltoitu päätie oli paikoittain niin huonossa kunnossa että ihmiset ajoivat tien viereen muotoutuneita kuoppaisia ajoväyliä. Matkalla näimme mm. Longonot-tulivuoren ja Rift Valleyn reunan. Saavuimme Masai Maran luonnonpuistoon ja jonkin aikaa myöhemmin majapaikkaamme Fig Tree Campiin.

Majoituttuamme kävimme lounaalla ja sen jälkeen lähdimme ensimmäiselle safarille etsimään eläimiä. Näimmekin paljon gnuantilooppeja ja seeproja, jonkun topiantiloopin ja korppikotkia. Päivän ehdottomin kohokohta oli leijonien näkeminen, näimme niitä pariin otteeseen ja saimmekin niistä kohtalaisen hyviä valokuvia. Näimme myös suuren urosleijonan harjoineen, se oli vaikuttava näky. Sitten alkoi sataa vettä ja polut menivät liukkaiksi joten palasimme leiriin. Tämäkin sadekuuro kesti vain hetken aikaa ja se jäikin viimeiseksi sateeksi reissumme aikana. Söimme ruhtinaallisen illallisen ja kävimme katsomassa Masai-miesten tansseja. He hyppivät tasajalkaa todella korkealle ja pitivät samalla jännää ääntä. Sitten olikin aika mennä nukkumaan.

tiistai 27.7.2004

Heräsimme aamulla aikaisin ja lähdimme aikuisten voimin ajelulle ennen auringonnousua. Näimme suuren kirahvin autojen luona ja kohta lähdettyämme aurinko ilmestyi taivaanrantaan. Aurinko nousee ja laskee päiväntasaajan lähettyvillä todella nopeasti, joten valokuvat piti räpsiä lähestulkoon sarjatulella. Näimme päivän ensimmäisellä retkellä antilooppeja, seeproja, korppikotkia, pahkasikoja, kirahveja ja juuri kuolleen gnuantiloopin. Palasimme sitten leiriin, haimme lapset ja menimme aamupalalle.

Aamupalan jälkeen lähdimme koko porukalla safariajelulle ja ensin näimme kirahveja. Sen jälkeen näimme taas laumoittain gnuantilooppeja, lepakkokorvaisen ketun, hyeenoita, strutseja, korppikotkia, puhvelin, kaukaa norsuja, thomsoningaselleja ja impaloita sekä yhden antiloopin ja pahkasikoja. Sitten tulimme leiriin lounaalle. Lounaan jälkeen lähdimme taas safariajelulle. Päivän viimeisellä ajelulla näimme virtahepoja. Nousimme autosta virtahepoja katsomaan kun meidät äkkiä komennettiin takaisin autoihin. Lähistöllä liikuskeli puhveli ja se saattaa olla agressiivinen ihmisen kohdattuaan. Ajoimme autolla vähän matkaa ja törmäsimme jälleen leijoniin. Seuraavaksi ajoimme pitkän matkan kunnes näimme gepardiemon pentuineen. Sitten tulikin jo kiire leiriin, jonne ehdimme juuri ennen auringon laskua.

keskiviikko 28.7.2004

Söimme varhaisen aamiaisen ja lähdimme Fig Tree Campista. Ajelimme puistossa vielä jonkin aikaa ja näimme pariin kertaan norsuja ja leijonia. Näimme myös sakaaleita, joista emme kuitenkaan saaneet kuvia. Ajelimme sitten Narokiin, johon pysähdyimme lounaalle. Paluumatka sujui hyvin ja olimme Nairobissa noin puoli neljän aikaan. Majapaikassamme oli yllättäen sähkökatkos ja söimme illallisen generaattorisähkön valossa. Pölyisen safarireissun jälkeen suihkussakäynti oli eräänlainen seikkailu, koska sähkökatkoksen vuoksi vesi oli aivan kylmää.

torstai 29.7.2004

Aamupäivän lepäilimme  ja karistelimme safarin pölyjä. Kävimme kaupoilla ja ostimme joitain tuliaisia Suomeen tuotavaksi. Loppupäivä menikin enemmän ja vähemmän laiskotellessa.

perjantai 30.7.2004

Aamiaisen jälkeen lähdimme kirahvikeskukseen ja sieltä orpojen norsuvauvojen hoitopaikkaan. Kirahvikeskuksessa saimme syöttää kirahveja ja pahkasikoja, norsupaikassa näimme orvon sarvikuonon poikasen, norsun poikasia ja saimme silittää pieniä norsuja. Iltapäivän vietimme keilaten ja huilaten.

lauantai 31.7.2004

Aamulla lähdimme lasten kanssa elokuviin Sarit Centreen, katsomaan Shrek 2:sta. Lounastimme Saritissa ja lähdimme pakkaamaan Mombasan matkaa varten. Illan pakkailimme ja pelailimme.

sunnuntai 1.8.2004

Lähdimme aamulla aikaisin kohti Tsavo Westin kansallispuistoa. Siellä majapaikkanamme olisi Ngulia Lodge. Puiston portilla näimme oravan ja puiston puolella antilooppeja ja strutsikin juoksi tietä pitkin meitä pakoon. Maisemat olivat upeat, vuoria toisensa jälkeen. Vielä ennen majapaikkaamme näimme kotkan, antilooppeja ja paviaaneja sekä haikaran. Majapaikkamme edessä oli eläinten juomapaikka ja illan aikana siellä vieraili ainakin norsuja, puhveli, haikara. Hotellin lähistöllä näimme myös piikkisikoja ja tamaaneja. Joka paikassa oli pieniä ja isompia liskoja.

Hotellin henkilökunta laittoi illaksi lihapalan läheiseen puuhun siltä varalta, että leopardi ilmestyisi sitä syömään. Lounaan jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Mzima Springsiä, paikkaa, johon laskee Kilimanzarolta vesi. Siellä voi nähdä virtahepoja ja krokotiilejä. Matkalla näimme antilooppeja, virtahepoja ja yhden krokotiilin samalla vesipaikalla. Näimme myös seeproja ennen kuin saavuimme Mzima Springsiin jossa oli apinoita, virtahepoja ja krokotiilejä. Pääsimme myös ihastelemaan vedenalaista maailmaa.

Tämän jälkeen lähdimme ajamaan kohti Rhino Sanctuarya, joissa oli toiveenamme nähdä sarvikuonoja. Näimme kuitenkin kirahveja ja norsuja ja hetken jo luulimmekin, ettemme näe yhtään sarvikuonoa. Sitten yllättäen olimme törmätä mutkan takana seisoskelevaan sarvikuonoon. Se tunsi itsensä uhatuksi ja lähti autoamme kohti kiukusta puhisten. Ehdimme juuri ja juuri sarvikuonon alta pois eikä valokuvaakaan ehditty ottaa. Saavuttuamme illalliselle kuulimme kesken ruokailun, että leopardi oli tullut syömään lihapalaansa. Se kruunasi meidän päivämme, kun saimme pitkään katsella leopardia ensimmäistä kertaa elämässämme.

maanantai 2.8.2004

Söimme varhaisen aamiaisen Ngulia Lodgessa ja lähdimme sitten ajelemaan kohti Mombasaa. Saavuimme Mombasaan puolen päivän aikoihin ja ilma oli todellakin kuuma ja kostea. Lounaan jälkeen teimme kävelyn hotellialueella ja tutustuimme paikkoihin. Kävimme myös merenrannalla ja heti innokkaat kauppiaat yrittivät tehdä tuttavuutta. Heille pitikin sanoa heti kättelyssä EI, muuten heistä ei päässyt eroon. Sitten ei muuta kuin uikkarit päälle ja altaalle. Lapset pulikoivat altaassa loputtomiin, aikuiset nauttivat auringosta ja seurasivat vuoroveden tuloa. Illallisen jälkeen kävimme vielä miesporukalla pelaamassa biljardia jonka jälkeen pääsimme vihdoin unten maille.

tiistai 3.8.2004

Aamupalan jälkeen kävimme ajelulla Mombasan keskustassa. Otimme klassiset kuvat elefantinhampaiden alla Moi Avenuella ja kävimme Bombolulun ostoskeskuksessa pikaisilla ostoksilla. Tulimme sitten takaisin hotelliin ja menimme uima-altaalle. Välissä lounastimme ja menimme taas uima-altaalle. Neljän maissa lähdimme läheiselle Mamba Villagelle, jossa on 10.000 krokotiiliä. Ihmettelimme pieniä, isoja ja tosi isoja krokotiilejä. Näimme myös krokotiilien ruokintaoperaation. Palasimme takaisin hotellille, jossa tapasimme yllättäen hotellin suomalaisen työntekijän joka oli kotoisin Äänekoskelta. Iltapalan jälkeen oli jälleen vuorossa pari erää biljardia.

keskiviikko 4.8.2004

Aamiaisen jälkeen menimme uima-altaalle. Kävimme lasipohjaveneellä koralliriutoilla, saimme sukeltaa sukelluslasien ja snorkkeleiden kanssa ja katsella kauniita merenpohjan maisemia sekä upeita kaloja. Saimme myös uida Intian valtameressä. Jatkoimme matkaamme koralliriutoille, jossa sai kävellä ja ihmetellä meritähtiä, merisiilejä ja merimakkaroita. Sitten ajoimme vielä veneellä sellaiseen paikkaan, jossa uimme ja jotkut etsivät meren pohjasta eri värisiä meritähtiä. Palattuamme hotellille kävimme lounaalla ja suunnistimme jälleen altaille. Illallisen jälkeen oli paikallisen akrobaattiryhmän vaikuttava esitys ja jo tavaksi muodostunut biljardin peluu.

torstai 5.8.2004

Aamupäivä meni jälleen uima-altailla. Lounaan jälkeen lähdimme läheiseen Quarry Nature Parkiin, jossa näimme kilpikonnia, krokotiilejä, käärmeitä, elandin (suurin antilooppi Afrikassa), erilaisia lintuja, apinoita ja ehdoton ykkössuosikki tässä paikassa oli virtahevot ja niiden ruoka-aika. Pois lähtiessämme näimme vielä tosi suuren kilpikonnan. Sitten menimme Bombolulu-centeriin, jossa oli vammaisten ihmisten tekemiä käsitöitä ja ostimmekin jotain muistoksi. Palasimme hotellille ja lapset menivät lasten illalliselle ja me aikuiset vähän myöhemmin afrikkalaiselle illalliselle.

perjantai 6.8.2004

Aamulla söimme viimeisen aamiaisen Mombasassa ja lähdimme ajelemaan kohti Voin kaupunkia ja seuraavaa majapaikkaamme Voi Wildlife Lodgea. Saavuimme majapaikkaamme puolen kahdentoista maissa. Saimme huoneet ja menimme lounaalle. Lounaan jälkeen miehet ryhtyivät kuntoilemaan kuntosalilla ja muut majoittuivat uima-altaan ympärille. Lapset uiskentelivat uima-altaassa. Illallisen jälkeen etsimme ja löysimme biljardipöydän ja vietimme hetken aikaa pelin parissa.

lauantai 7.8.2004

Aamiaisen jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Nairobia. Pysähdyimme välillä Hunters Lodgessa lounaalla. Saavuimme Nairobiin n. klo 16. Purimme tavarat ja hetken päästä pääsimme käymään naapurin pihassa suomalaisessa saunassa. Saunan jälkeen menimme samaiseen naapuriin illalliselle. Pelailimme ja ihmettelimme matkan aikana otettuja valokuvia.

sunnuntai 8.8.2004

Sunnuntaina pakkailimme tavaroita kotiinpaluuta varten. Lounaalla kävimme Holiday Innin Golden Spur –ravintolassa, joka oli tasokas paikka ja sekä ruoka- että jälkiruoka-annokset olivat riittävän suuret. Iltapäivän ja illan vietimme videoita katsellen ja pelaillen.

maanantai 9.8.2004

Aamupalan jälkeen lähdimme YaYa-Centreen kuluttamaan viimeiset shillingit. Palasimme lounaalle ja pakkaamaan tavaroitamme. Kävimme vielä ostoksilla ja aika kului nopeasti. Ilta ja lähdön hetki tulikin pian. Ystävämme saattoivat meidät lentokentälle ja haikeina erosimme. Lentokone lähti Nairobista kohti Lontoota klo 22.45.

tiistai 10.8.2004

Saavuimme Lontoon Heathrow:n lentokentälle klo 5.25 paikallista aikaa eli Suomessa kello oli silloin 7.25. Jatkolento lähti kohti Helsinkiä klo 7.30 paikallista aikaa. Saavuimme Helsinkiin aikataulun mukaisesti klo 12.25, haimme matkalaukut hihnalta ja saimme taksinkin todella nopeasti. Seuraavaksi jatkoimme matkaamme kohti Lahtea, jossa pysähdyimme syömään. Kotiin saavuimme muutaman mutkan kautta väsyneinä mutta onnellisina klo 18.50.

This album has 237 photos in total.
Album was created 10/31/04 1:41 PM.